El Centro Cultural Gitano de la Mina organitza una conferència sobre Camarón de la Isla

Divendres 1 de Juliol, el Centro Cultural Gitano de la Mina, va organitzar una conferència sobre la figura de Camarón de la Isla a la Biblioteca Font de la Mina amb la participació del productor musical Ricardo Pachón.

El Flamenc ha estat probablement el vehicle a través del qual els gitanos espanyols han pogut expressar-se i compartir més coses amb la resta de la societat al llarg de la història. Per a molts, la veritable història gitana, explicada pels propis gitanos, no és altra que el propi flamenc. En les lletres dels seus arcaics cantes, i de les emocions que emanen d’ells, es poden fàcilment albirar les vivències i l’emocionalitat del poble gitano espanyol dels últims tres segles.

Un dels intèrprets més insignes d’aquest estil musical ha estat Camarón de la Isla, qui va aconseguir portar el flamenc, a la dècada dels setanta i vuitanta, on mai abans havia arribat, generant seguidors a tots els racons del món, tant gitanos com gachés. José Monge Cruz, Camarón de la Isla, es va convertir des de molt jove en l’artista més estimat pels gitanos, donant el relleu a artistes com Manolo Caracol i Antonio Mairena, i reinventant el flamenc al costat del guitarrista Paco de Lucía. Gairebé 25 anys després de la seva prematura mort, Camarón segueix sent la referència per als artistes novells, i segueix sent l’artista flamenc més venerat dins i fora de la comunitat gitana.

Camarón ha marcat el “abans i després” del Flamenc, i forma ja part de la història gitana per sempre. I amb l’objectiu d’apropar-nos una mica més la figura de Camarón de la Isla, el Centro Cultural Gitano de la Mina, i emmarcat en la celebració dels 600 anys de l’arribada del poble gitano a Catalunya, ha organitzat la conferència “Camarón nuestro” , una conferència impartida per Ricardo Pachón, amic personal i productor musical del disc més venut de Camarón de la Isla: “La leyenda del tiempo“.
A la presentació de l’acte, Rafael Perona, president del Centro Cultural Gitano de la Mina, va realçar la importància de la figura de Camarón per al poble gitano: “precisament quan nosaltres vam començar a perdre el nostre idioma és quan neix el cant flamenc. Deixem el nostre idioma però busquem una altra forma de comunicació, aquesta forma de comunicació és el flamenc, i podem dir avui dia, que el nostre gran comunicador és José Monge Cruz “.

En la seva ponència, Ricardo Pachón, va realitzar una biografia de l’artista recolzat per audicions i gravacions, que en alguns casos són encara inèdites. Va explicar la seva trajectòria personal i professional, ressaltant que “José era millor persona que cantaor“. Sobre la seva figura com a artista, Ricardo va emfatitzar que va revolucionar i va transformar les bulerías i els tangos, que són els estils més populars i festius dins del flamenc.

Després de l’audició d’una soleá on Camarón de la Isla només tenia 16 anys d’edat, Ricardo Pachón va aprofitar per explicar que un dels principals contribucions que el poble gitano fa al món de la música és la respiració, impostant la veu amb el diafragma i enllaçant lletres sense respirar.

Pachón també va voler parlar molt breument sobre la història del flamenc i va explicar com aquest, en les seves primera fases, era un art familiar i comunitari, i que el seu principal ús es donava en el marc de celebracions o reunions exclusivament gitanes, en una fase que es coneix com a flamenc hermètic. “El flamenc va romandre en el si de les comunitats gitanes durant molt de temps, fins al punt que els gitanos mai cantaven davant dels gachés“, i va continuar explicant l’anècdota del General Miera, “gran aficionat al flamenc que va acudir a un bar a Triana on es reunien els Caganchos, els Pelaos, la gent que cantava bé per siguiriyas i per martinete, i no el van deixar entrar. Per descomptat, es va quedar fora escoltant i es va emocionar tant, que li va donar a un cambrer un sobre amb 500 o 1000 pessetes de l’època per que l’hi lliurés a Juan el Pelao. Al matí següent va ser Juan el Pelao li va tornar els diners, i li va dir que música pagada no sona “.

Sobre el futur del panorama flamenc, Ricardo Pachón va explicar que “el flamenc és un art de comunicació circular. El flamenc com funciona és en una reunió, una reunió en la qual no hi ha espectadors, sinó participants. He tingut la sort d’estar en aquestes festes meravelloses d’Utrera, de Jerez o de Morón, i crec que aquest flamenc està desapareixent i està sent substituït per l’espectacle, que és un art de comunicació frontal. Tu pagues la teva butaca, et seus i mires, que és com funciona la música clàssica, el rock, un públic que paga i seu, entre els quals no hi ha interacció. Aquest flamenc tan pur i emocionant, aquest flamenc de partirse la camisa, d’aquest flamenc cada vegada queda menys “.