Què és ser gitano? Conferència-debat sobre la identitat gitana i el seu arbre migratori

La Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGiC) va organitzar l’1 de febrer una conferència per presentar el projecte “El camí del Poble Gitano, una història de diversitat”. L’activitat va tenir lloc a l’auditori de la Universitat Pompeu Fabra que també forma part del projecte. A més, col·laboren el Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya i Fundació La Caixa.

“El camí del poble gitano” té com a objectiu reconstruir l’arbre migratori de la població gitana a Europa. Per a això, el projecte compta amb dues trames diferenciades: una que profunditza en la identitat i la cultura gitana per mitjà dels testimonis de gitanos i gitanes de diferents països d’Europa; i l’altra que analitza l’ascendència genètica de la comunitat gitana a Espanya.

La benvinguda a la conferència va córrer a càrrec de Simó Montero, president de FAGiC, i Ramon Vilchez, responsable del Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya. Simón Montero va destacar la importància del projecte per donar a conèixer la història, la cultura i la realitat del poble gitano des de la seva pròpia perspectiva, ja que ser gitano sempre ha estat definit per la societat majoritària. “El projecte pretén mostrar la diversitat del poble gitano, que és la riquesa de la nostra cultura”, va afegir. Per la seva banda, Ramon Vilchez va afirmar que el projecte comparteix moltes finalitats amb el Pla Integral, especialment des de la perspectiva cultural del projecte.

La conferència va seguir amb la ponència del professor doctor David Comas, de la Universitat Pompeu Fabra, que estudia la diversitat del genoma humà i és el responsable de l’estudi genètic de la comunitat gitana espanyola en aquest projecte. Comas ha explicat que el procés d’anàlisi és lent, però que ja es poden apuntar alguns resultats preliminars com la presència de cromosomes que només es troben a l’Índia i elements que remeten al pas dels gitanos per Orient Mitjà i pels Balcans. Comas també va contestar a moltes preguntes del públic aclarint el caràcter d’anonimat de les mostres genètiques obtingudes. El professor va explicar que l’objectiu és presentar elements científics a la discussió sobre l’origen i el recorregut del Poble Gitano.

L’activitat va comptar també amb una taula de debat amb la participació de Beatriz Carrillo, vice presidenta del Consell Estatal del Poble Gitano i tres convidats de diferents països: Atanas Stoyanov de Bulgària, Isaac Blake del Regne Unit i Anna Daróczi d’Hongria. A la pregunta “què és ser gitano?” les respostes dels membres de la taula van ser variades tot i que van convergir en l’orgull lligat a la identitat gitana. Carrillo va advertir que “el debat sobre identitats normalment és realitzat per la minories ètniques perquè en haver estat qüestionades les seves formes de ser, les seves cultures, els seus entorns i comunitats, aquestes acaben per qüestionar també la seva pròpia existència. Per això, tenir la identitat gitana com a bandera és una forma de no ser eliminat ni anul·lat a la ciutadania”.

En ocasió de la conferència, FAGiC també va presentar un avanç del documental produït amb diverses de les entrevistes realitzades durant els anys 2017 i 2018 en el marc del projecte. Aquest documental serà estrenat durant el proper mes d’abril.

Gabriela Marques Gabriela Marques
Gabriela Marques es periodista y profesora, con un Máster en comunicación, actualmente es investigadora predoctoral del Doctorado en Comunicación Social y Publicidad de la Universitat Autónoma de Barcelona.