La Fundació Privada Pere Closa presenta el llibre Contes Rromane Duj

El passat dimarts, la Fundació Privada Pere Closa va presentar el llibre de contes populars gitanos “Contes Rromane Duj” a l’Espai Betúlia de Badalona. Aquest és el segon volum d’una sèrie que tracta d’apropar els contes tradicionals romanís d’arreu d’Europa a la ciutadania catalana.

“L’afany per recuperar i revaloritzar els contes entronca a la perfecció amb la idea d’una escola intercultural i mestissa, que vol rescatar tradicions de procedències ètniques, religioses, geogràfiques i lingüístiques molt diverses”. Així es va expressar Sebastian Porras, coautor de Contes Rromane Duj, llibre escrit conjuntament amb la seva germana Mercedes Porras. En l’acte de presentació, tots dos van estar acompanyats per Verònica Guarch, cap del Servei de Recerca i Protecció de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Francesc Ventura, director d’Interculturalitat i Cohesió Social de l’Obra Social la Caixa, i Martí Moliné, cap de Servei de Direcció Estratègica de Serveis Socials de l’Ajuntament de Badalona.

La Mercedes Porras va explicar que la Fundació Privada Pere Closa treballa per a la promoció i l’èxit educatiu amb infants i joves gitanos a Catalunya i va matissar que “tota aquesta feina no tindria cap sentit si no tinguéssim en compte la cultura gitana”, motiu pel qual l’entitat treballa “posant en valor la nostra cultura” amb diferents projectes i activitats.

Contes Rromane Duj és un treball que neix de la necessitat de portar la cultura gitana al món educatiu. Sebastián Porras va recordar que el Poble Gitano continua sent “el gran oblidat a escoles, instituts i biblioteques”. “És inconcebible que ningú expliqui a les escoles quin és l’origen geogràfic i històric del Poble Gitano, què és el Rromanò o que l’artesania del vímet o la forja del ferros són dos dels oficis tradicionals dels homes i les dones gitanes”, es lamentava l’autor del llibre.

La Marelu i el Paco Amaya, joves participants dels projectes educatius de la fundació badalonina van llegir petits fragments dels contes d’aquest segon volum. ‘Les històries de l’Oncle Peret’, ‘El conte d’en Yumitus’ i ‘Les herbes de la Joana’ són els relats que podem trobar en Contes Rromane Duj. Aquesta compilació compta amb historietes tradicionals adaptades al català, més una de nova creada específicament per aquesta edició basada en un dels capítols més tràgics de la historia gitana.

“Les herbes de la Joana surt d’una de les experiències més negres de la historia del Poble Gitano, la nit del 31 de Juliol de 1749, quan Fernando VI va decretar la presó general de gitanos. He volgut reflectir aquest episodi en un conte perquè és una història  no coneguda, per gitanos i per no gitanos, i partir d’aquest fet històric real, narrar la vida d’uns gitanos que van sobreviure i van tenir un final feliç”, va explicar la Mercedes Porras.

Com a punt i final a la presentació del llibre, Sebastián Porras i Manuel Cortés van delectar al públic amb la narració d’un conte tradicional que explica l’origen del Poble Gitano acompanyat de la musicalitat d’una guitarra flamenca.