La FAGiC celebra la 11a edició dels seus premis

La Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya va celebrar el passat dia 18 de desembre la seva 11a edició dels Premis FAGiC. Un cop més la seu de la SGAE a Barcelona va ser l’espai triat per a realitzar aquesta gala de lliurament de premis, on van acudir més de 130 persones de diferents entitats afiliades, administració pública i representants d’ajuntaments com Barcelona, ​​Sabadell i Sant Adrià de Besòs, i molts amics i amigues de les organitzacions i persones premiades.

La Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya celebra des de l’any 2007 una cerimònia d’entrega de premis amb la que reconeix la tasca de persones, entitats o institucions per a la promoció del poble gitano i la seva cultura. Aquesta cerimònia s’ha convertit en un punt de trobada del moviment associatiu gitano a Catalunya, i es que la FAGiC compta amb més de noranta entitats federades i és, sens dubte, l’entitat gitana més representativa del territori català.

L’empresa de serveis integrals CLECE va rebre el premi pel seu compromís social amb l’entorn i les oportunitats d’inclusió laboral que genera a diferents grups en risc d’exclusió social. FAGiC li atorga el premi com a reconeixement a la seva implicació en la promoció de la igualtat d’oportunitats en l’àmbit laboral.

El segon premi de la vetllada va ser per al catedràtic d’Antropologia Biològica de la Universitat Pompeu Fabra Dr. David Comas. El premi va ser atorgat per la seva investigació en la reconstrucció de la història biològica de les poblacions humanes, i molt concretament per la recerca genètica sobre l’origen i la història del Poble Gitano.

El tercer premi es va lliurar a la cooperativa de serveis financers Coop 57, pel seu treball de suport a les associacions, ja que, sense el seu compromís, moltes organitzacions i entitats no podrien fer el seu treball diari per falta de finançament i liquiditat.

La vetllada va continuar amb un dels moments més àlgids de la nit, el lliurament del quart premi a l’actor, director de teatre, guionista i presentador televisiu Quim Masferrer, que juntament amb la productora Guerrilla Produccions i en el seu programa “El foraster” van realitzar un extraordinari reportatge sobre el barri de la Mina, demostrant els mitjans de comunicació poden apropar-se a la comunitat gitana des de la proximitat i no des dels prejudicis i tòpics.

L’últim premi de la nit va ser el més emotiu i va posar a tot l’auditori en peu per reconèixer el treball i compromís de “La Tia Nico” per la promoció i la defensa dels gitanos i gitanes al barri de Font de la Pólvora de Girona. La Tia Nico a més d’una activista destacada treballa com a promotora escolar a la Fundació Privada Pere Closa i és fundadora de la Xarxa de Dones Gitanes de Font de la Pólvora.

La jornada va estar presentada per Noemi Fernández i Juan Fajardo, tècnics de la FAGiC i va comptar amb una emotiva interpretació de l’himne gitano Gelem Gelem a càrrec de Juan Fajardo.

En la cloenda de l’acte, Simón Montero, president de la FAGiC va fer una crida a la unitat del moviment associatiu, de les administracions i del teixit empresarial per tal de promoure la igualtat d’oportunitats dels gitanos i gitanes, a més de recordar que l’avanç de l’extrema dreta a Europa s’ha de combatre donant veu als col·lectius minoritaris.