La ciutat de Lleida ret homenatge a les víctimes de la Gran Batuda de 1749

Dilluns 24 de setembre, membres de la Plataforma 8 d’Abril i l’alcalde de Lleida han descobert una placa als porxos de la Paeria en record de les víctimes gitanes de l’intent de genocidi que l’Estat Espanyol va dirigir vers el poble gitano a mitjans del segle XVIII.

La nit del 24 d’agost de 1749, gitanos i gitanes de Lleida van ser apressades per ordre del Marqués de la Ensenada, ministre de Ferran VI. Es tractava d’un pla ideat pel llavors governador del Consell de Castella i Bisbe d’Oviedo, Gaspar Vázquez de Tablada, per tal de exterminar la població gitana. Vázquez de Tablada pretenia separar als homes de les seves dones i fills i filles petites per evitar, així, la reproducció cultural i biològica dels gitanos a Espanya. Es tracta del primer intent de genocidi conegut a l’edat moderna. La Santa Seu també va col·laborar anul·lant el dret d’immunitat eclesiàstica als gitanos i gitanes, privant-los de refugi a esglésies, convents o ermites.

El Marqués de la Ensenada, ministre d’ Hisenda, Marina, Guerra i d’Índies, a més d’exterminar al poble gitano, va veure en el pla de Vázquez de Tablada l’oportunitat de nodrir els seus arsenals amb ma d’obra esclava, els gitanos, i va organitzar el que avui dia coneixem com la Gran Batuda. La nit del 30 de juliol de 1749, les seves ordres es van transmetre cautelosament a l’exercit, corregidors i algutzirs per tal d’apressar a gitanos i gitanes. Aquella nit es van apressar entre 9.000 i 12.000 persones. Les seves instruccions es van repetir varies vegades per tal de fer efectiu el seu pla a tot l’Estat Espanyol. Així, a Catalunya les seves instruccions es van complir a finals d’agost.

L’acte d’homenatge a les víctimes de la Gran Batuda organitzat per l’Ajuntament de Lleida forma part de d’un conjunt d’acords per la memòria històrica del poble gitano a la ciutat, entre els que també es troba la retirada del nom del carrer Marqués de la Ensenada de la partida de Llívia.

L’alcalde de la ciutat, Fèlix Larrossa, qui va manifestar la voluntat del consistori per treballar per la igualtat entre el poble gitano i la resta de la ciutadania, va entregar als membres de la Plataforma 8 d’Abril el decret d’Alcaldia que recull el canvi de nom del carrer. I es que aquesta agrupació de joves va promoure una recollida des signatures abans de l’estiu per tal de retirar al Marqués de la Ensenada del nomenclàtor de la ciutat catalana.

Durant l’acte d’homenatge, Jeremías Jiménez, representat de la Plataforma 8 d’Abril, va llegir un manifest recollint la persecució soferta pel poble gitano al llarg de la historia mentre els membres de l’entitat mostraven un cartell amb el nom de les víctimes de la Gran Batuda a la ciutat de Lleida. Jeremías va explicar que es tracta “d’un dia històric pel nostre poble” i que “es fa un pas endavant, aprenent dels errors del passat, i un pas de futur perquè la ciutat es pionera a tot l’Estat en arrencar d’una placa el nom del Marqués de la Ensenada i que se’l recordi com el genocida que va intentar l’extermini de tot el poble gitano”.

Jeremías va assenyalar també la necessitat de polítiques laborals i educatives més inclusives a la ciutat, denunciant especialment la segregació escolar que afecta a molts nens i nenes gitanes. “Hem d’ajudar als joves a que es formin perquè puguin lluitar en aquesta societat com ho fem nosaltres, però això és impossible amb els centres en què hi ha segregació escolar, on es separen gitanos i no gitanos”.

*Imatge de SEGRE.com