L’acte de presentació de la Comunitat Amaro Barvalipe va reunir a prop de 80 persones

Divendres passat es va presentar al barri de la Mina la Comunitat Amaro Barvalipe, una xarxa de joves gitanos i gitanes de diferents ciutats espanyoles que té com a missió promoure la participació social i política entre els joves.

El paper que la joventut ha tingut en les grans revolucions i transformacions socials de les últimes dècades ha estat sempre el de protagonista. Aquest 2018 s’han complert 50 anys del maig del 68 i, mentre el 15-M i la primavera àrab segueixen formant part del nostre present, la joventut gitana també vol mostrar que no són l’eterna promesa del ‘futur de la societat’ sinó que són el motor de canvi i transformació del present en que vivim, un present marcat pel creixent antigitanisme i l’expansió de la dreta més radical arreu d’Europa.

Amb aquest esperit transformador, les organitzacions Kali Zor i Fundació Privada Pere Closa han unit esforços per donar vida a una nova iniciativa, la Comunitat Amaro Barvalipe, una plataforma participativa de joves gitanes i gitanos. Durant dos anys, més de 60 joves de Barcelona, ​​Madrid, Navarra, Sevilla i València es formaran en àmbits com la cultura i la història gitana, l’antigitanisme, els drets humans, eines per a la transformació social, feminismes o la utilització de les noves tecnologies de la informació. L’objectiu final és apoderar al grup de joves perquè esdevinguin agents de transformació en les seves respectives comunitats i puguin desenvolupar els seus propis projectes locals i participar a nivell polític.

Alfonso Amaya, president de Kali Zor i responsable d’aquesta iniciativa, vol posar l’èmfasi a la persecució d’unitat i transversalitat dins l’activisme gitano per assolir espais de poder i decisió vetats fins ara per a la comunitat gitana, “la nostra finalitat és la creació d’una xarxa on estar units, que ens puguem comunicar i ajudar i que puguem superar la fragmentació actual de l’activisme gitano”.

La presentació oficial d’aquesta iniciativa va tenir lloc el passat cap de setmana, ​​quan prop de quaranta gitanos i gitanes van viatjar a Barcelona per participar a la primera de les formacions planificades. En la conferència inaugural de la xarxa, que es va celebrar al Casal Cívic de la Mina, va participar l’activista romaní Vicente Rodríguez, que va explicar la importància de no romandre passius davant d’un dels pitjors moments de la història gitana. “Estem vivint el pitjor moment per als gitanos després de la segona guerra mundial. En els últims tres mesos, a Ucraïna, hi ha hagut 6 assassinats racistes d’homes, dones i nens gitanos. Estem veient com l’extrema dreta es multiplica i els paramilitars s’armen. ¡A Chemnitz, Alemanya, l’extrema dreta està sortint a la caça de refugiats, immigrants i gitanos! “. Va exclamar Rodríguez.

En Vicente també va animar als participants a no quedar-passius davant l’expansió del antigitanisme a Europa i utilitzar les eines que la societat moderna ofereix. “La resistència romaní sempre ha estat present, com en les revoltes de gitanos atrapats a la Gran Batuda o la rebel·lió en el campament d’Auschwitz el 16 de maig 1944, però l’enemic sempre ens ha sobrepassat. Ara, és la primera vegada en la història, malgrat la nostra precarietat, que el món de lo digital i de les xarxes socials ens brinda oportunitats diferents. La Comunitat Amaro Barvalipe representa aquesta oportunitat”, va explicar Vicente.

Abans d’arribar a la gestació d’aquesta plataforma, les entitats badalonines Kali Zor i Fundació Privada Pere Closa van visitar diferents regions espanyoles i van conèixer entitats gitanes que treballen a barris desfavorits per compartir la seva iniciativa. Avui dia, aquestes entitats –Kali Yag a València, l’associació Barró a Madrid, Gao Lacho Drom i Gaz Kaló a Navarra, Vencedores i  Akherdi i Tromipen a Sevilla– col·laboren amb el projecte i són els responsables de continuar formant als joves de la seva regió fins a la pròxima trobada.