Alumnes gitanes i gitanos participen a la First Lego League

Alumnes gitanes i gitanos participen a la First Lego League

Alumnes de l’Institut Escola Mediterrani de Tarragona i del taller de robòtica de l’Associació Gitana Joventut, Igualtat i Progrés del barri de La Mina han participat en un torneig de la First Lego League, un projecte que tracta d’apropar la ciència i la investigació a nens i nenes.

La First Lego League és una iniciativa de caràcter mundial que es desenvolupa des de l’any 1999 i que té com a principal finalitat despertar l’interès de joves d’entre 10 i 16 anys per la ciència i la tecnologia mitjançant el joc. La First Lego League, que a l’estat espanyol es organitzada per la Fundació Scientia, planteja un desafiament tecnològic que els joves han de resoldre mitjançant la tecnologia de LEGO. Els participants han de dissenyar un projecte científic per resoldre el problema plantejat i després han programar un robot que pugui aplicar la solució. Les escoles que decideixen participar reben el desafiament i el material necessari per poder generar una solució durant 10 setmanes i, després, participen en diversos tornejos compartint les seves propostes amb altres escoles.

Cada any la First Lego League planteja un repte diferent als i les alumnes; un repte real en què treballen científics i investigadors a l’actualitat. Així, en altres edicions s’han abordat temes com el tractament de residus, la qualitat de vida de la gent gran o les aplicacions de la biomedicina. Enguany, el tema a treballar és el cicle humà de l’aigua –on i com trobar-la, com es transport i com fer-la servir.

El passat cap de setmana va tenir lloc un torneig de la First Lego League al Campus Diagonal-Besòs de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) en la que van participat 120 nois i noies de diferents indrets de Catalunya i on van poder compartir les seves solucions al repte. Entre els participants es trobaven alumnes de l’Institut Escola Sant Adrià del barri de La Mina i l’Institut Escola Mediterrani de Tarragona, ambdues, escoles prioritàries pel Pla Integral del Poble Gitano on s’apliquen Actuacions Educatives d’Èxit.

En el cas dels alumnes del barri de La Mina, els participants provenen d’un taller de robòtica liderat per l’Associació Gitana Joventut, Igualtat i Progrés. Miguel Ángel Gómez, membre de l’entitat, ens explica que van decidir iniciar aquest taller per “promoure el coneixement científic entre els joves des d’un vessant del joc i oferir una activitat extraescolars diferent a les que tradicionalment es desenvolupen amb joves gitanos des del món del lleure educatiu”. Aquest taller de robòtica que s’anomena “Innova Education Roma” es desenvolupa des del mes d’octubre de 2017, una tarda per setmana, i el formador es Jacob Cortés, gitano i enginyer aeronàutic.

 

Sobre el autor

Pedro Casermeiro Pedro Casermeiro
Pedro Casermeiro és llicenciat en Psicologia per la Universitat de Barcelona. És membre de la directiva de Rromane Siklǒvne i de la Fundació Privada Pere Closa. Pedro també es formador en llengua romaní i coordinador del “Museu Virtual del Poble Gitano a Catalunya”.

Respondre

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información. ACEPTAR

Aviso de cookies