Les persones intentem anar en contra del temps però, en la meva creació, pretenc anar a favor. Entrevista a Lita Cabellut

Les persones intentem anar en contra del temps però, en la meva creació, pretenc anar a favor. Entrevista a Lita Cabellut

Probablement Lita Cabellut sigui l’artista plàstica d’origen romaní més important de la història europea i, encara que creixés a Barcelona, segueix sent una gran desconeguda per al gran públic català. Aquest mes d’octubre aterra amb una restrospectiva de la seva obra a la ciutat comtal gràcies a la Fundació Vila Casas i que es podrà visitar fins al proper mes de maig.

La primera vegada que Lita Cabellut va exposar a Espanya també va ser amb la Fundació Vila Casas, l’any 2013, i Lita es lamenta que llavors va cridar l’atenció més la seva dura biografia que la seva obra. “El que ha canviat des de llavors és l’interès per la meva obra més que pel meu passat. Espero que ningú tingui la gosadia de seguir preguntant per ‘aquella nena del carrer que ara és pintora’. Per sort ara la gent es fixa en les meves obres, i això és bo perquè quan una artista crea una obra és per compartir-la i que hi hagi diàleg”.

I és tal el reconeixement internacional de la seva obra, que Lita s’ha convertit en la tercera artista més cotitzada a Espanya, darrere de Miquel Barceló i Juan Muñoz, però ella ho viu amb la major desafecció possible. “És ridícul, això no ho fa un artista, l’artista està per sobre dels nombres. Molts artistes estan fora dels mitjans, no tenen una veu o la simpatia dels periodistes, i són molt bons i no els veiem, això és només màrqueting”, explica.

En aquesta ocasió, Cabellut arriba a Barcelona amb Retrospective, una recopilació d’obres pertanyents a diferents col·leccions amb què podrem veure “el ventall d’una evolució, el transcurs d’una persona i crec que això és molt emocionant. Les obres les he seleccionat jo mateixa, volia una exposició equilibrada, gairebé literària que et portarà capítol per capítol”, indica.

Lita, una artista gitana
Disturbance 29

“Disturbance 29”. Cabellut, Lita

L’origen gitano de Cabellut és una cosa que ella no amaga, és més, es fa explícit en la seva obra a través de la seva actitud com a artista. “Els gitanos diuen: Salut i llibertat! i crec que hi ha alguna cosa en els meus gens que accentua la sensació de llibertat, una sensació que faig servir constantment per fer la meva obra i ho agraeixo, ja que l’artista ha de ser lliure. L’artista ha de ser infidel al que fa per enamorar-se de la següent obra i abandonar contínuament per bolcar-se en la pròxima obra. I els gitanos tenen això, es renoven ràpid, cauen i s’aixequen i fan de la terra la seva casa. Aquest és el meu gen”.

Conscient de les dificultats que afronten les comunitats gitanes, especialment les nenes, Cabellut desitja que “segueixin els seus somnis i que estudiïn, que s’omplin de coneixements, ja que només el coneixement els portarà fer alguna cosa ben feta. Que facin de la seva vida la seva passió”.

Lita, una artista humanista
"Hiroshima mon amour". Cabellut, Lita

“Hiroshima mon amour”. Cabellut, Lita

L’obra de Lita Cabellut està marcada pel tractament que fa de cada un dels personatges que retrata, els recobreix d’un àuria fosca alhora que innocent i profunda, envellint el llenç amb una depurada tècnica de craquelat. “És part del que transmeto, la idea de deteriorament. A la vida tot es deteriora malgrat que lluitem perquè tot romangui igual. Les persones intentem anar en contra del temps, però jo pretenc anar a favor de temps en el meva creació”, ens comenta Lita.

Davant l’opinió que la seva obra és grotesca i inquietant, Lita assegura que la seva obra “no és més crua o grotesca que la pròpia vida. Intento suavitzar el que veig, el que sento, però la lletjor forma part de nosaltres, ser grotesc és ser humà. ¡Els bufons i pallassos són part de nosaltres!”, exclama l’artista.

Lita no fuig d’oferir una mirada realista però alhora digna i entén l’art com una manera d’informar sobre el que passa al món. “El Poder i la Ignorància són sempre poderosos i enmig sempre hi ha una víctima, així és la vida. Mai no podrem viure sense el poder i sempre ens mantenim ignorants. Evolucionem molt a poc a poc i anem pastant coneixement molt lentament. Si Sòcrates fos aquí avui estaria espantat, espantat de Trump, dels immigrants que fugen de Síria i de com ho està solucionant Europa”, explica Lita.

El seu compromís social i universal es fa patent en tota la seva obra. Podríem definir a Lita com una artista humanista, fortament implicada amb la denúncia de la injustícia i l’opressió, especialment la soferta per les dones. Lita ens mostra una de les seves obres, “Hiroshima mon amour” i ens explica que a ella parla de “la repressió, la dona que pateix les injustícies, que no són bombes però si cauen en forma de pallisses , vexacions …. Tot i així no pinto a un dona derrotada – la derrota és una opció com ho és la ignorància-. ¿Com pinto jo a aquesta dona? La pinto DIGNE, la dignitat és una cosa de la que s’ha de fer propaganda, perquè la dignitat ens salvarà”, esgrimeix.

Pintar per Lita representa un treball d’introspecció i reflexió del món, un diàleg continu amb un mateix i amb el que l’envolta, una manera de conèixer el món i conèixer-se millor a si mateix. “Quan pinto poso tot el meu ésser, és tot una cosa. No sé si serà terapèutic però crec que sí, perquè l’art t’ajuda a ser millor persona i a qüestionar-el món, t’ajuda a tenir visions àmplies, a veure el món en general i a veure sentiments molt nobles i també molt crus”.

Sobre el autor

Daniel Diaz Heredia Daniel Diaz Heredia
Daniel Díaz Heredia es estudiant d’Història de l’Art i mediador social. Ha treballat com a dissenyador a l’empresa Avatars of War i es troba finalitzant la seva formació com a il·lustrador a l’acadèmia Joso. A més a més, Daniel és voluntari i col·laborador de l’associació d’estudiants gitanos Rromane Siklǒvne.

Respondre

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información. ACEPTAR

Aviso de cookies