La Fundació Secretariado Gitano reuneix famílies i joves per debatre sobre la participació social

Dissabte passat, al Centre Cívic Creu Alta de Sabadell, va tenir lloc la trobada estatal de joves “Querando o Baró Buchi, promovent la participació de la joventut gitana”. La trobada, que va ser organitzada per la Fundació Secretariado Gitano conjuntament amb les associacions Aire Nou Caló i Khetanipe, va atreure a prop de 150 persones gitanes principalment de Sabadell, Terrassa i Girona.

Aquesta trobada s’ha convertit ja en un tradició a l’agenda anual de la Fundació Secretariado Gitano (FSG), prèviament s’havien realitzat altres dues trobades a la ciutat de Tarragona en coordinació amb entitats juvenils. El seu principal objectiu és facilitar el contacte entre joves referents i famílies gitanes i, així, ajudar a trencar barreres dins les pròpies comunitats. En aquesta ocasió la FSG ha volgut reunir tot un grup de joves gitanos i gitanes que han aconseguit superar molts obstacles i arribar a la universitat.

A la taula inaugural de la jornada, Carmen Méndez, coordinadora de la FSG a Catalunya, va dir que per a ella era un “dia d’emoció per poder reunir a tothom a Sabadell, la seva ciutat, un lloc on la convivència entre gitanos i no gitanos ha estat un exemple” i va voler traslladar el protagonisme als participants de la trobada.

A continuació Fernando Macías, gitano i Doctor en Educació, va explicar la importància de participar socialment per combatre el antigitanisme i ser considerats en igualtat per la resta de la societat, i va convidar els més joves a prendre cada vegada més protagonisme en aquest àmbit. “La participació no és una cosa de paios o gitanos, la participació és una qüestió de llibertat. El fet que les persones gitanes comencem a participar en multitud d’espais, participació política, participació social, que ens involucrem en les qüestions del nostre barri, dels centres educatius en què estem, no solament no ens allunya de la nostra identitat com gitanos, sinó que ens converteix en més gitanos o més gitanes des del punt de vista que ens converteix en persones més lliures, que prenem part de les decisions que tenen a veure amb nosaltres mateixos i que al final acaben afectant-nos”, va argumentar Macías.

A continuació, Ramon Vílchez, responsable del Programa de la Innovació Social i el Poble Gitano, va emfatitzar la rellevància dels processos de participació de la joventut gitana actual, “la participació dels joves, com a part del Poble Gitano, canvia la línia política que fins fa poc temps existia amb el Poble Gitano. Abans semblava que només es podia participar des del moviment associatiu. Ara no, ara participen persones individualitzades, dins del seu entorn i promovent la transformació del Poble Gitano”.

Manuel Heredia, president de l’Associació Gitana de Sabadell i un dels principals promotors de l’activisme gitano a Catalunya, va animar els joves a formar-se i prendre la responsabilitat en la transformació de les comunitats gitanes. “Com més formació tinguem, millor podrem defensar el nostre poble. Això que deien abans que les gitanes es apaiaven anant a la universitat és mentida, les gitanes i els gitanos que van a la universitat són tan gitanos com el primer i tindran més capacitat de defensar el que tant ens cal al Poble Gitano”, va apuntar Heredia.

Seguidament va tenir lloc una taula de discussió entre joves gitanos i gitanes en la qual van explicar la seva trajectòria i van motivar als participants a formar-se com la millor eina per poder participar en la societat d’igual a igual. Àngel Fernández, treballador social del barri de Font de la Pólvora a Girona, mitjançant de la seva experiència personal, va explicar els obstacles que afronten les nenes i nens gitanos per progressar en el sistema educatiu. “El primer obstacle és amb tres anys, quan entres en una escola gueto, quan no tens l’opció de relacionar-te amb una altra cultura. Has estat tota la vida amb els teus veïns, gitanos i no gitanos, però sempre al teu barri, i de cop i volta arribes a l’ESO i acabes frustrat. Jo vaig sortir de la meva escola creient que era un bon estudiant, però després a l’ESO t’adones que no, i aquesta frustració acaba desenvocant, entre d’altres coses, en absentisme escolar”, explicava l’Àngel. “I al final em vaig dir NO, i com molt altres gitanos vaig acabar fent una gran aposta, vaig decidir seguir, vaig canviar el xip i vaig acabar creient en mi mateix”, va conclure l’Àngel.

En el debat també va participar Jelen Amador, Doctora en Sociologia, que va comentar la importància de promoure referents positius entre els més petits i petites per aconseguir transformar les seves expectatives i fer que confiïn en elles mateixes, “quan fem trobades amb dones i nenes gitanes, les noies sempre expressen que de grans volen ser perruqueres, però quan escolten a altres dones gitanes explicar la seva experiència a la universitat, les nenes acaben dient que elles també volen ser advocades o mèdiques. I encara que pugui semblar-nos que compartir la nostra història no és important, realment sí que té un impacte”.

Per finalitzar el debat, Noemí Fernández, llicenciada en Dret, va concloure que “el Poble Gitano ha superat moltes barreres al llarg de la història, i l’educació serà un altre obstacle més que acabarem per superar”. La trobada va continuar per la tarde amb diferents tallers on els participants van poder debatre els motius que ens porten a participar, amb quina finalitat i com es pot fer.