El Centre Cultural Gitano de La Mina celebra el seu XXVII Festival de Cant Flamenc

El Festival de Cant de Flamenc de La Mina va tornar el passat dia 8 de juliol amb tres cites musicals molt diverses, però amb el pensament i el cor posats en l’homenatge a Camarón de la Isla.

Des de fa 27 anys, el Centre Cultural Gitano de la Mina (CCGM) celebra un festival de cant flamenc, però aquest any ha tingut un motiu molt més especial, i és que es commemora el 25è aniversari de l’absència del cantaor més gran de tots els temps, José Monjo Cruz, Camarón de la Isla. Més enllà del dolor per la pèrdua del cantaor que va reinventar el flamenc, la celebració del 25 aniversari de la mort del mite recorda que Camarón segueix sent La Llegenda per al flamenc.

El Centre Cultural Gitano La Mina va convidar a la família Monje, les seves filles Gemma i Rocío i el seu fill Luis, al Festival i va realitzar una ofrena floral al bust de Camarón de la Isla que hi ha situat al passeig José Monje Cruz del barri de La Mina, homenatge al que van acudir diferents personalitats polítiques i del món del flamenc, així com veïns de La Mina.

L’acte va tenir lloc el passat dia 8 al Parc del Besòs. El Festival va oferir la possibilitat de gaudir de tres cites flamenques molt diverses, amb la participació d’artistes de la talla de Pansequito, cantaor que va delectar els assistents amb el flamenc més ortodox; Aurora Losada acompanyada de les seves filles, que van demostrar que el flamenc no és només els pals més anyencs, sinó que també es pot fusionar amb el Soul sense perdre gens de gitaneïtat; i finalment va actuar la Família Camarón, que van fer una representació de les cançons més populars del seu pare.

Amb aquest certamen el CCGM pretén transmetre que “no és només un festival més de cant flamenc, sinó que és una forma de reivindicar i donar visibilitat al poble gitano”, com va explicar Rafael Perona, president de l’entitat gitana. Amb aquesta vintè setena edició del Festival de Cant Flamenc de La Mina s’ha posat de manifest que aquesta serà sempre una cita important per a Barcelona i la cultura gitana, i es que aquest és l’únic festival gitano que es celebra a Catalunya.