Programa per celebrar el Dia Internacional del Poble Gitano

S’apropa el 8 d’Abril, Dia Internacional del Poble Gitano, un dia en què gitanos d’arreu del món celebren la cultura gitana i recorden a tota la societat la discriminació soferta per la comunitat gitana. Enguany, per celebrar aquest dia a Catalunya s’han organitzat tot un seguit d’activitats per part de les entitats gitanes i l’administració.

→ A Barcelona

Les celebracions començaran la tarda del divendres 7 d’abril a la Plaça Sant Jaume. Per primera vegada es penjarà la bandera gitana a la balconada de l’Ajuntament de Barcelona i s’interpretarà l’himne gitano, el Gelem, Gelem, a partir de les 18h.

Dissabte 8 d’abril s’iniciarà la jornada a les 10.30h amb un acte al Parlament de Catalunya presidit per M.H. Sra Carme Forcadell, presidenta del Parlament de Catalunya, i on Simón Montero, president de la FAGIC, realitzarà el tradicional parlament. Per assistir a aquest acte al Parlament cal confirmar l’assistència a la FAGIC al telèfon 933051071 o a l’adreça de correu electrònic 8deabril2017@gmail.com

A continuació, a les 13h tindrà lloc la Cerimònia Floral amb què recordem les víctimes gitanes del genocidi nazi. La cerimònia tindrà lloc a la llera del riu Besòs, al carrer Olímpic, al costat de l’Avinguda d’Eduard Maristany, a Sant Adrià del Besòs. Tot seguit, al mateix lloc la FAGIC organitza un menjar comunitari .

Per la tarda, a partir de les 17h, començarà el festival Das Pativ al Passeig Lluís Companys amb l’hissada de la bandera gitana, un taller de rumba catalana, Fitness&Flamenco, una desfilada de moda a càrrec de la dissenyadora Saray Fernàndez, i les actuacions musicals de Ojos negros, Rumba de Casa, Los Gemelos, Tailla, David de Jacoba i Los Banis.

Abans del dia 8 d’Abril es farà difusió del significat d’aquesta diada mitjançant punts d’informació mòbils que visitaran diversos barris de Barcelona i poblacions veïnes:

• 29 de març al barri d’Hostafrancs de Barcelona, al carrer Creu Coberta 26
  • 30 de març a la plaça Robert Gerhard al barri de Bon Pastor, a Barcelona
  • 30 de març a les Rambla de Santa Mònica, a Barcelona
  • 31 de març a la Plaça Hernani, a Barcelona
  • 31 de març a la Rambla de Catalunya amb el carrer Aragó, a Barcelona
  • 1 d’abril, a la Plaça de les Glòries, al costat dels Encants, a Barcelona
  • 1 d’abril a la Plaça de la Marina , a Barcelona
  • 2 d’abril al mercat de la Zona Franca de Barcelona
  • 3 d’abril al costat del Centre Comercial de Diagonal Mar, a Barcelona
  • 3 d’abril a la Rambla Carmen Amaya, al barri del Gornal, a Hospitalet
  • 4 d’abril a Via Favència, al costat de la biblioteca de Roquetes, a Barcelona
  • 4 d’abril a Alfons Magnànim 27, al barri del Besòs a Barcelona
  • 5 d’abril a la Ronda Sant Pau, al costat del Mercat de Sant Antoni, a Barcelona
  • 5 d’abril al carrer Gran de Gràcia amb Astúries, a Barcelona
  • 6 d’abril a la Plaça de la Vila de Gràcia, a Barcelona
  • 6 d’abril al costat de la Biblioteca del barri de La Mina, a Sant Adrià del Besòs
  • 7 d’abril a la Plaça Sant Jaume a Barcelona

→ A Sabadell

L’acte central de commemoració serà el divendres 7 d’abril a la Biblioteca del Nord, a les 17h. En el transcurs de l’acte, joves estudiants gitanos parlaran de la significació del Dia Internacional del Poble Gitano, en el context de la història i la cultura d’aquest poble. També es farà un reconeixement a algunes persones que han contribuït a la promoció del poble gitano a la ciutat.

Abans, però, també s’organitzaran diferents actes per celebrar aquesta diada. Del 3 al 4 d’abril es podrà visitar l’exposició “Com tu” a la Biblioteca del Nord de Sabadell, i dimarts 4 d’abril, al Centre Cívic de Can Puiggener es passarà la pel.lícula “FC Roma”.

→ A Badia del Vallès

Divendres 7 d’abril, a les 17.30h a la Plaça Major l’Associació Tumengue Calí organitza activitats infantils, una masterclass de zumba i una actuació musical.

→ A Girona

Els actes de celebració del Dia Internacional del Poble Gitano a Girona començaran diumenge 2 d’abril amb una visita guiada a Begur, al Mas d’en Pinc, on Carmen Amaya va passar els seus darrers anys. Allà es podrà conèixer l’univers de l’artista.

Dilluns 3 d’abril s’inaugura al Centre Cívic Onyar l’exposició de fotografies “Kalí Nebó”, una exposició del Pla Integral del Poble Gitano on el tema central són les dones i el seu paper protagonista en l’evolució del poble gitano. També el mateix dia s’inaugura, al Centre Cívic Pla de Palau, l’exposició de fotografies i testimonis d’estudiants gitanos “Mirades de futur: l’educació, via de promoció”. Ambdues exposicions podran visitar-se fins al 23 d’abril.

Dimarts 4 d’abril a les 17.30h, la Fundació Pere Closa organitza “Qui som els Rroma”, una xerrada sobre la història del poble gitano al Centre Cívic Onyar.

Dimecres 5 d’abril tindrà lloc la conferència “600 anys del poble gitano a Catalunya. Elements per a un futur amb igualtat”. La conferència a càrrec de Fernando Macías analitzarà la situació actual i recollirà diverses actuacions d’èxit i bones pràctiques, principalment en l’àmbit educatiu, amb les quals s’està aconseguint transformar situacions de desigualtat i exclusió. L’acte finalitzarà amb una actuació musical. (ACTE SUSPÈS FINS A NOU AVÍS – Per més informació contactar amb el Centre Cívic d’Onyar al correu electrònic cconyar@ajgirona.cat)

El dia 8 d’abril a partir de les 11h s’organitzaran activitats per a infants, una mostra d’artesans i una actuació musical al Pati del Centre Cívic Onyar. A les 13h es farà un dinar popular i tot seguit s’anirà al riu Onyar per a l’acte commemoratiu i la tradicional ofrena flora i encesa d’espelmes.

→ Concurs de Fotografia DIHKANDOJ

Per altra banda, Unión Romaní organitza DIKHANDOJ, un concurs de fotografia que premiarà les millors imatges del 8 d’abril. Si voleu participar, podeu consultar les bases del concurs a la web de Unión Romaní.